مرحبًا، أنا شهاب الدين حسين، معلم برمجة للأطفال وصانع مغامرات رقمية صغيرة!
على مدار سنة كاملة، كان لي الشرف إني أكون معلم لأكتر من 100 طفل، من خلال عملي مع iSchool، واحدة من أكبر وأهم المؤسسات المتخصصة في تعليم البرمجة للأطفال في العالم العربي.
قصتي مع الأطفال تبدأ من نقطة الصفر. من أول "يعني إيه برمجة؟"، لحد اللحظة اللي الطفل يقولي فيها:
"شوف يا استاذ، أنا عملت لعبة لوحدي!"
أنا باخد الطفل في رحلة ممتعة ومليانة اكتشاف على برنامج زي Mblock و PictoBlox، بنبدأ مع الأساسيات، نفهم إزاي الكمبيوتر بيفكر، وبعدها نبدأ نبني، نجرب، نغلط، ونتعلم.
الهدف مش بس إن الطفل يفهم الكود، الهدف إنه يصنع مشروع كامل بإيده، يفتخر بيه، ويشارك أهله وأصحابه بيه.
لو كنت بتدور على شخص يصنع من طفل صغير مبرمج صغير، فده بالضبط شغلي... وشغفي.