تفاصيل العمل

دائما البداية الصحيحة لاي خطوة جديدة في حياتك انك تدرسها صح وتخطط كويس جدا وتكون جاهز باكثر من خطة لان فيه سيناريوهات كتير ممكن تقابلك كل سيناريو من السيناريوهات لازم تكون مجهز طريقة للتعامل معاه بشكل مناسب.

دراسة الجدوى مش مجرد حبر علي ورق بالعكس الاستراتيجية الي اتبعناها انها تكون واقع بمعنى اننا بنجهز البيانات للدراسة التسويقية من واقع دراسة متعمقة للسوق والاقتصاد سواء كان للعميل المستهدف او الدولة المستهدفه بالاضافة الي تحليل المنافسة وبيوصل التحليل ده لسعر سلعة سلعة او اسعار الخدمات عند كل منافس.

بالاضافة الي تقديم حلول من خبراء في نفس المجالات لتقديم خدمة او سلعة جيدة باسعار تنافسية من خلال عمل برنامج متكامل لادارة الانتاج والتكلفة والجودة وهنا بتلاقي حقوق ملكية فكرية كاملة لمشروعات مشابهه لمشروعك بتستفيد منها لانها قصة نجاح كبيرة لاصحابها.

وطبعا لازم نحدد في الدراسة دي الالات والمعدات المطلوبة وتفاصيل كاملة عن كل اله واهم الموردين ليها علي مستوي العالم والاسعار وطريقة تشغيلها من خلال ارفاق كتالوج كامل للاله ان توفرت.

وطبعا لازم يكون فيه تخطيط اداري سليم بيبدا من الهيكل الاداري للشركة وصلاحيات كل مستوى اداري ومسئولياته وطريقة تدفق المعلومات من والي المستويات الادارية المختلفة بالاضافة الي هيكل الاجور والمرتبات مع الالتزام الكامل باحكام قانون العمل والتامينات في كل دولة.

ولان الالتزام القانوني مهم جدا بتحتوي ايضا دراستنا على دراسة قانونية كاملة بتبدأ من التاسيس والتوظيف وما يتطلبه من عقود والتزامات قانونية ناحية الموظفين والتزامات قانونية تجاه الدولة والالتزام باحكام قوانين الضرائب والاستثمار والشركات والقانون المدني والتجاري وقانون العمل والتامينات والاحكام والقوانين ذات الصلة بالنشاط وكيفية الاستفادة من الفرص المتاحة وفق القوانين المنظمة للاعمال.

بعد كدة وبناء على الدراسات السابقة من دراسة تسويقية وفنية تبدا مباشرة في الدراسة المالية في البداية يتم تحديد احتياجات المشروع من الالات والمعدات الارض والمباني الاثاث والتجهيزات اجهزة الحاسب الالي وسائل النقل وخلافه.

بعد كدة بنحدد التكلفة اللازمة لانهاء التراخيص وتكلفة الدراسات الفنية والاقتصادية والقانونية للمشروع.

وبيتم تحديد الايرادات الخاصة بالمشروع حسب حجم السوق المستهدف والحصة المطلوب الاستحواذ عليها من السوق وهدف المبيعات المطلوب تحقيقه للوصول الي ارباح جيدة وبيتم ايضا تحديد حجم المبيعات المستهدف لتحقيق نقطة التعادل ( لا ربح ولا خسارة ).

بناء علي حجم المبيعات المستهدف بيتم تحديد التكلفة.

وبعد كدة بيتحدد المصروفات العمومية والادارية الي طبعا بتشمل المرتبات والاجور ومصاريف الكهرباء والمرافق وغيرها.

وفي الاخر خالص بيكون الناتج صافي الربح الي على اساسه بيتحدد سعر الضريبة الخاصع لها المشروع.

بيتم التخطيط 5 سنوات لقائمة الدخل ( صافي الربح ) والميزانية والتدفقات النقدية وحقوق الملاك.

وبيكون مع حضرتك ملف اكسيل فيه الدراسة وممكن تغير في بعض المدخلات وتشوف النتيجة النهائية بنفسك وبالتالي تعدل تقديراتك وخطتك.

بعد كدة بيتم عمل تحليل مالي لبيان قدرة المشروع الائتمانية وده مهم جدا لمعرفة هل البنك ممكن يوافق علي تمويلك ولا لا.

بعد الانتهاء من الدراسة المالية بيكون قرارنا اما انك تبدا في تنفيذ المشروع او انك تحاول تلاقي بديل مناسب للاستثمار في مشروع اخر.

في النهاية بيتم تنفيذ المشروع علي ارض الواقع بنكون معاك فريق عمل خاص بيك بيتم توجيهك بالشكل الصحيح في كل الامور الخاصة بالادارة المالية للمشروع بالاضافة الي عمل موازنة ربع سنوية وسنوية للمشروع بناء على دراستنا المالية وبيتم التعديل في دراسة الجدوى وفق التغيرات الفعلية وبالتالي بيتم تعديل الخطة المالية حسب المتغيرات الي ان يتم انجاح المشروع.

بطاقة العمل

اسم المستقل Islam M.
عدد الإعجابات 0
عدد المشاهدات 86
تاريخ الإضافة

المهارات المستخدمة