تفاصيل العمل

مقال 1

ليه اعمل تسويق الكتروني ؟!

تعرف ان التسويق الألكتروني يعتبر هو الرائد في زمننا دلوقتي .. طب تعرف يعني ايه تسويق الكتروني او تسويق رقمي؟

التسويق الألكتروني او الرقمي هو التحول الحديث في علم التسويق التقليدي علشان يناسب الزمن اللي عايشين فيه حاليا، ودا عن طريق الدمج بين وسائل التواصل الأجتماعي وعلم التسويق للأستفاده من محركات البحث في جوجل، وبيانات العملاء والمنافسين علشان توصل خدمتك او منتجك للعميل المناسب في الوقت المناسب.

ليه بقا انت محتاج تسويق الكتروني ؟!

زمان في التسويق التقليدي كانت الشركات قبل وجود وسائل التواصل الأجتماعي، كانوا بيسوقوا عن طريق مكالمات التيليفون او الأعلانات المطبوعه كانت وسيله انتشار جيده، لكن لتعريف العملاء بوجود المنتج ومحاوله جذبهم

انما حاليا في وجود التسويق الرقمي بقا عندنا اكثر من اختيار للتسويق والوصول للعملاء المحتملين بطرق اسهل واقل في التكلفه فبقا عندنا التسويق عن طريق ( الأيميل/ الفيديو/ كتابه المحتوي علي وسائل التواصل الأجتماعي )

وبكده مبقاش فيه حاليا شركه ( علامه تجاريه) ملهاش ويب سايت او علي الأقل وجود علي وسائل التواصل الأجتماعي، او حتي وسيله علشان يسوقوا بيها علي السوشيال ميديا .

والتحول دا مش في سلوك الشركات بس ، دا كمان تحول في سلوك العملاء اللي بيستخدموا وسائل التواصل الأجتماعي علشان يعرفوا اكتر عن العلامه التجاريه او مشروعك .

علشان كده بنقولك علشان تقدر تنافس دلوقتي كصاحب شركه او مشروع لازم تعتمد علي التسويق الرقمي، ويكون ليك تواجد علي وسائل التواصل الأجتماعي .

بطاقة العمل

اسم المستقل Fatma H.
عدد الإعجابات 0
عدد المشاهدات 44
تاريخ الإضافة
تاريخ الإنجاز