مشروع فراغ عمل باستخدام الحاويات (مشاركة فى مسابقة Design tomorrow المنظمة من قبل شركة CAPSA الفرنسية)

تفاصيل العمل

مشاركتنا من ضمن 200 فريق فى مسابقة Design tomorrow منظمة من قبل شركة CAPSA الفرنسية للحاويات.

- المشروع :

تصميم فراغ عمل مميز و يساعد على المشاركة و الانسجام بين مستخدمين المكان و بالتالى يزود من انتاجية العمل ( كان من توجيهات المسابقة اننا نستخدم عدد و مقاسات معينة من حاويات السفن و ندمجها مع خامات انشائية و تشطيب اخرى)

- المكان :

اختارنا مدينة بورسعيد انها تكون مكان المشروع نظرا لانها مركز من مراكز الاستثمار و بها تطورات كبيرة مؤخرا و تميزها انها مدينة ساحلية نقدر نستغل الview الساحلى الخاص بموقع المشروع الى اخترناه بيجمع مرافق مختلفة وسياق حضري غني لجعل مكان العمل مثالى مع استغلال الارض لتمدد مستقبلى لعمل Business park تجمع مقرات عمل بنفس الفكرة لاكتر من شركة.

كان ايضاا متوفر حاويات غير مستخدمة فى بعض الموانئ بجانب الموقع ، و ايضا خامات مستخدمة ف التشطيب والعزل مثل طوب اعشاب البحر.

- الفكرة التصميمية :

الفكرة الاساسية كانت مأخوذة من مكعب الروبيك بتقسيم الفراغات لمكعبات نقدر نتحكم فى مكانها و توجيهها عشان تدى مرونة اكتر للكتلة و تكوين فراغات و مساحات خارجية بشكل مميز زى ما متوضح فى الاسكتات الخاصة بالفكرة و الdiagram.

اهتمينا بفكرة التهوية الطبيعية نظرا لان اثبت فى اخر المقالات العلمية ان التهوية باستخدام التكييف و المراوح ممكن تساعد على نقل فيروس كورونا المستجد Covid 19 اذا كان متواجد احد مصاب بالمكان بدون تلامس بين الشخص.

Workflow techniques and softwares:

- manual sketches

- Revit

- Sketchup

- Twinmotion

- Lightroom

- Photoshop

- Autocad

بطاقة العمل

اسم المستقل Mina S.
عدد الإعجابات 1
عدد المشاهدات 253
تاريخ الإضافة