جرائم امريكا وابادة السكان الاصليين

تفاصيل العمل

في حين لو حد سئلك تعرف ايه عن تاريخ أمريكا تقدر ترد عليه بالبوست ده ..

تقريباً يمكن الاغلب ميعرفش كتير عن الهنود الحمر ، يمكن كل ال تعرفه عنهم أنهم بيئة ليها لبسها وشكلها وتقاليدها المختلفة شوية ، وبيمتازوا بالعنف والهمجية وأكل لحوم البشر لما يموتوا ، لكن متعرفش هل هما لسه موجودين حاليا واندمجوا وسطنا ، وهل الصورة المتاخدة عنهم دي حقيقية ؟!

بكل بساطة يا صديقي الصورة دي خاطئة ١٠٠٪ ، وده كله بعد لما فقدوا اراضيهم وارواحهم وقتل ما يقارب من

١١٢ مليون شخص بينتموا لأكتر من ٤٠٠ أمة!!

بتبدأ القصة لما كريستوفر كولومبوس وصل للقارة الامريكية بعد ما كان رايح للهند وضيع طريقه ، فلما وصل وشاف الأشخاص على القارة دي اطلق عليهم الهنود نتيجة أنه كان متجه للهند ، ونتيجة لون بشرتهم اتسموا بالهنود الحمر ، وعلى عكس المتداول فالهنود الحمر كانوا من أطيب الشعوب البدائية في العالم لدرجة أن القس الإسباني برتولوميو دي لاس كاساس بيصوصف السكان في كتاب أهداه للملك فيليب الثاني وبيقول ( إنهم أناس بسطاء وطيبون لدرجة كبيرة ، صبورون ، ومتواضعون ، وسذج جدا ومطيعون بعيدون عن الشرور والخداع ) .

وبسبب اعتقاد الهنود بأسطورة الالهة البيضاء اللي هيجوا من ناحية الساحل ليخلصوهم من الشرور ، تم إستقبال الإنجليز بكل حفاوة وحب وتقديم القرابين ليهم كمان ..

لكن للأسف طمع المستعمر الأوروبي كان واصل لأقصى مرحلة ، مستعمر ملئ بالحروب وفجأة ظهرت قدامه أرض الأحلام والخيرات ، مما أدى الى حروب تصفية لعرق الهنود الحمر بكل وحشية وقسوة ، ويمكن من اقذر الطرق وحشية وخبث هي طريقة قتلهم بالبطاطين ..

زي ما قولتلك فوق الهنود شعب بدائي تماماً ومؤمنين تماماً أن المستعمر الاوروبي هو الشخص المنقذ ، ولكن وساخة الإنجليز وصلت أنهم قدموا للهنود بطتطين كهدايا ليهم ، بس للأسف البطاطين دي كانت محملة بأمراض زي( الطاعون والدفتريا والكوليرا والجدري )

واللي مع أجسام الهنود الضعيفة بما أنهم شعب بدائي (معندهمش تطعيم يعني ) الأمراض دي كانت كفيلة أنها تنسفهم تماماً !!

فُجر المستعمر وصل لدرجة أنه لما الهنود اتصابوا وراحوا جري عليهم عشان ينقذوهم من الأمراض الغريبة دي ، نصحوهم بالتفرق في القبائل الاخرى ومنغير اي وعي انتشروا ونشروا الأمراض في القبائل الاخرى ، واللي مع الأسف موضوع البطاطين ده لوحدوا قضى على ٨٠ ٪ منهم وقتها !

ولكن هل يسكتوا ! ابداً ، السلطات الاستعمارية رصدت مكافئة قدرها ١٠٠ جنيه استرليني للشخص اللي يجيب رأس راجل منهم ، و٥٠ للمرأة والطفل كأسلوب جديد للإبادة ، الموضوع ده ادى لإنتشار الصيادين في القارة بطريقة مهولة بيقطعوة في رقبة أي حد ، وعشان السلطات تخفف عن الصيادين نتيجة أن الرأس بتاخد مكان ، وافقوا أنهم يسمحوا للصيادين يجيبوا فروات الرؤوس فقط ، بحيث يقدروا يكتروا في أعداد القتلى براحتهم ..

السفاح الانجليزي لويس ويتزل بيقول أن غنيمته من قطع الرؤوس لا تقل عن ٤٠ فروة في الطلعة الواحدة بمعدل ١٢٠٠ إنسان شهرياً ! ، عايزك تتخيل معايا هو فضل عايش على المهنة دي كام سنة ، مع العلم أن ويتزل يعتبر حالياً من أبطال التاريخ الامريكي . .

الموضوع مفضلش كدا وبس لا ، الموضوع تتطور لحفلات تمثيل وتعذيب ليهم ، ده حتى الرئيس اندره جاكسون ( صورته على ورقة العشرين دولار ) كان من عشاق القتل والتمثيل بالجثث ، كان بيأمر بإحتساب عدد قتلاه من عدد انوفهم واذانهم المقطوعة ، لدرجة أنه في إحدى حفلاته مثل بـ ٨٠٠ شخص من ضمنهم أحد زعماء القبائل ..

بعد كدا مارسوا عليهم التهجير القسري ، ونقلوهم إلى أماكن غير صالحة للسكن تماماً ، وتفننوا في خلط أكلهم وشربهم بمواد معقمة عشان يمنعوهم من الخلفة !!

لو فضلت أتكلم عن كمية العذاب اللي تم ممارسته عليهم مش هيكفيني مجرد بوست ، صدقني يا صديقي كتب !

في النهاية أكيد بتسئل هل تبقى منهم أحد بعد ده كله ؟!

الاجابه ايوة عايشين في محميات تفتقر لكل الخدمات وبينتشر بينهم الادمان والانتحار نتيجة صعوبة المعيشة وصعوبة الحصول على عمل نتيجة العنصرية ، سبب وصولهم للمحميات دي هو بعد ما وقع أحد زعماء القبائل على ورقة تنص على تنازلهم عن الاراضي الخاصة بيهم وانتقالهم الى المحميات ، دون علمه تماماً بما تحتويه الورقة اللي وقع عليها ببساطة لأنه مبيعرفش يقرأ ولا يكتب !

بلاك هوك زعيم قبيلة سوك بيقول ( كل ما فعلته هو أنني لمست الورقة بريشة إوزة ، دون معرفتي بأن بهذه الفعلة اتنازل عن قريتي )

صدقني لو حبيت تبحث عن تاريخ الغرب الجميل الكيوت المتقدم ، هتلاقي أنهم أشخاص مجدهم محصور في عدد القتلى اللي تحت رجليهم وبما أنهم عايشين فوق اووي ، فصدقني عدد قتلاهم كتير .

الدكتور عبد الوهاب المسيري قال: " ببساطة شديدة، أدركت أن "التقدم الغربي" هو ثمرة نهب العالم الثالث، و أن الحداثة الغربية لا يمكن فصلها عن عملية النهب هذه، و أن نهضة الغرب تمت على حساب العالم بأسره"

بطاقة العمل

اسم المستقل Anwar M.
عدد الإعجابات 0
عدد المشاهدات 18
تاريخ الإضافة
تاريخ الإنجاز